Wiadomości

Nie dajmy się oszukać!

Data publikacji 09.02.2023

Podszywanie się pod pracowników banku, policjantów, urzędników czy rodzinę to wciąż metody wykorzystywane przez oszustów. Jednak świadomość mieszkańców powiatu golubsko-dobrzyńskiego zdecydowanie poprawiła się. Świadczy o tym postawa mieszkańca gminy Zbójno, który nie uległ presji rozmówcy podającego się za pracownika banku i nie podał swoich danych, a o całej sytuacji niezwłocznie powiadomił policjantów.

Dzięki bardzo intensywnej pracy prewencyjnej policjantów w zakresie ostrzegania mieszkańców powiatu przed oszustwami, jakie mogą na nich czyhać, wzrasta świadomość społeczna o zagrożeniach przestępstwami oszustw. Świadczy o tym postawa mieszkańca gminy Zbójno. W miniony wtorek (07.02) mężczyzna odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku, który poprosił o podanie danych bankowych w celu zainstalowania aplikacji na telefonie komórkowym, a następnie przelania środków pieniężnych. Mężczyzna nie uległ jednak presji rzekomego pracownika banku. Nie podał żadnych danych i przerwał połączenie, o zaistniałej sytuacji poinformował niezwłocznie golubsko-dobrzyńskich policjantów. Jak się później okazało, nikt z pracowników banku, nie kontaktował się ze zgłaszającym.

PAMIĘTAJMY!

Metody oszustów są wciąż takie same. Podają się za członków naszej rodziny, urzędników, policjantów, prokuratorów, pracowników innych służb, pracowników banku i próbują grać na naszych emocjach, wykorzystując naiwność, zaufanie do organów państwowych czy presje czasu. Co raz częściej zdarzają się też oszustwa poprzez internet i jego ofiarami padają osoby starsze, ale również młodzi ludzie, którzy chcą się szybko wzbogacić przez zainwestowanie swoich oszczędności na platformach internetowych.


Co zrobić, żeby nie paść ofiarą oszustów? Pamiętać o zasadach bezpieczeństwa:

 • Zawsze weryfikuj z kim rozmawiasz. Jeśli po drugiej stronie słuchawki ktoś przedstawia się za członka Twojej rodziny i prosi Cię o przekazanie jakiejś dużej gotówki, sprawdź to dzwoniąc do innych bliskich. Jeśli po drugiej stronie ktoś przedstawia się za policjanta lub pracownika banku rozłącz rozmowę i zadzwoń na numer najbliższej komendy lub alarmowy 112 i zweryfikuj to co usłyszałeś wcześniej

• Pamiętaj, że policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy na jakąkolwiek akcję policyjną lub w związku z zagrożeniem naszego konta bankowego


• O każdej podejrzanej sytuacji informujmy Policję. Im szybciej to zrobimy, tym większe szanse za ustalenie sprawców i ich zatrzymanie, a tym samym udaremnienie dalszych oszustw



• W przypadku oszustw przez internet, dotyczących kryptowalut, zapoznaj się z informacjami KNF i NBP dotyczącym inwestowania w kryptowaluty


• Sprawdzaj wiarygodność podmiotu oferującego pomoc związaną z inwestowaniem pieniędzy


• Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej


• Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych


• Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego


• Nie instaluj oprogramowania umożliwiającego obcym osobom zdalne obsługiwanie komputera lub telefonu


W razie jakichkolwiek wątpliwości lub podejrzeń powiadom Policję dzwoniąc na numer 112.





Powrót na górę strony