Wiadomości

Nie daj się oszukać!

Data publikacji 12.03.2025

Pomimo licznych apeli oraz szeroko zakrojonych akcji profilaktyczno-edukacyjnych, Policja każdego dnia odnotowuje przypadki oszustw dokonywanych na: „na wnuczka”, „na policjanta”, "na wypadek", czy "na pracownika banku". Ofiarami tych przestępstw padają seniorzy, ale także osoby w średnim wieku. Nie bądźmy obojętni i ostrzegajmy naszych krewnych przed osobami podszywającymi się pod członków rodziny czy policjantów. Nie pozwólmy, aby nasi najbliżsi stracili dorobek swojego życia.

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Golubiu-Dobrzyniu zwracają się z apelem do mieszkańców, aby ostrzec przed utratą pieniędzy. Przypadki, o których mowa, dotyczą m.in. oszustw metodą "na wnuczka", "na policjanta", a nawet "na pracownika banku".

Przypominamy:

  • tego rodzaju oszustwa zawsze zaczynają się od połączenia na telefon stacjonarny!
  • rozmowa z potencjalną ofiarą prowadzona jest w taki sposób, by wzbudzić przekonanie, że rozmawiasz z członkiem rodziny, policjantem, adwokatem czy pracownikiem banku,
  • oszust informuje, że wydarzyło się coś złego np. wypadek i zawsze prosi o pomoc finansową,
  • rozmowa przebiega szybko, pod dużą presją czasu,
  • oszust poprosi o gotówkę jaką masz w domu lub na koncie w banku,
  • czasami będzie prosił o podanie haseł i loginów do konta bankowego pod pretekstem uniemożliwienia włamania na konto bankowe i ochrony zgromadzonych tam pieniędzy,
  • powiedzą, że bierzesz udział w tajnej akcji, mającej na celu zatrzymanie oszustów i uniemożliwienie wypłaty pieniędzy z kont bankowych.

Niestety jak się później okazuje, jest to oszustwo!

Oszuści czasami podszywają się pod Twoich znajomych na portalach społecznościowych czy komunikatorach i proszą o przesłanie kodu BLIK, bo pilnie potrzebne są pieniądze!

Pamietaj, nie wchodź w linki przesyłane na twoj telefon komórkowy, jeśli nie masz pewności kto je przysłał.


CHROŃ SWOJE PIENIĄDZE

  • nie przekazuj pieniędzy osobom podającym się za funkcjonariusza Policji,
  • POLICJANCI NIGDY NIE POPROSZĄ O PIENIĄDZE, ŻEBY JE ZABEZPIECZYĆ,
  • nie przekazuj telefonicznie swoich danych osobowych takich jak PESEL,
  • nie przekazuj danych umożliwiających logowanie na konto bankowe, w szczególności haseł czy loginów, a także kodów BLIK, osobom których nie znasz. PRACOWNIK BANKU NIGDY O TO NIE POPROSI,
  • nie wchodź w linki podsyłane przez obcych ludzi,
  • rozmawiaj ze swoimi rodzicami, czy dziadkami o takich sytaucjach. Ostrzeż ich!
  • w razie jakichkolwiek wątpliwości dzwoń do Komendy Powiatowej Policji w Golubiu-Dobrzyniu pod numer 47 754 92 00 lub na numer alarmowy 112. 

Zwracamy się z apelem również do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im, jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

 

Powrót na górę strony