„Bezpieczny rowerzysta” na drogach powiatu golubsko-dobrzyńskiego
Dzisiaj od rana, golubsko-dobrzyńscy policjanci ruchu drogowego prowadzą działania pn. „Bezpieczny rowerzysta”. Mają one na celu przypomnienie rowerzystom o zasadach bezpieczeństwa. Ze względu na pogodę coraz częściej korzystamy z roweru jako formy spędzania wolnego czasu, ale również jako środka transportu. W związku z tym funkcjonariusze przypominają o najważniejszych zasadach oraz przepisach dotyczących ruchu drogowego obowiązujących rowerzystów.
Dzisiaj (28.04.2025r.) w godz. od 6:00 do 22:00 policjanci ruchu drogowego z golubsko-dobrzyńskiej jednostki, tak jak i policjanci w całym województwie kujawsko-pomorskim, prowadzą wzmożone działania prewencyjno – kontrolne pn. „Bezpieczny Rowerzysta”.
Celem akcji jest wyeliminowanie naruszeń powodowanych przez uczestników ruchu drogowego w relacji kierujący pojazdem – rowerzysta, w tym nieustąpieniu pierwszeństwa kierującemu rowerem na przejeździe dla rowerów. Mundurowi będą reagować na wykroczenia popełniane przez kierujących samochodami, ale również na nieprawidłowe zachowania popełniane przez cyklistów, takie jak np. rozmawianie przez telefon w czasie jazdy, przejeżdżanie rowerem po przejściu dla pieszych lub jazda po chodniku, nieprawidłowy stan techniczny, w tym braki w oświetleniu oraz kierowanie rowerem po spożyciu alkoholu.
Przypominamy!
Rower musi być wyposażony:
- z przodu – w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu – w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej, o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku;
- dopuszcza się umieszczenie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej.
Obowiązek jazdy po drodze dla rowerów:
Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Rowerzysta na chodniku:
Rowerzysta może jechać po chodniku lub po drodze dla pieszych wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gęsta mgła).
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest zobowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Rowerzysta, a przejście dla pieszych:
Rowerzysta jest zobowiązany zejść z roweru i przeprowadzić go po przejściu dla pieszych, jeśli chce je przekroczyć. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, kiedy obok pasów dla pieszych jest przejazd rowerowy. W takim wypadku rowerzysta nie musi zsiadać z roweru.
Dziecko na rowerze:
- Dzieci poniżej 10 lat mogą samodzielnie poruszać się na rowerze pod opieką osoby dorosłej. Rowerzysta może jechać rowerem po chodniku, gdy opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem.
- Dziecko do lat 7 może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym, siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
Rowerzysto pamiętaj o:
- używaniu sprawnego i w pełni wyposażonego roweru,
- korzystaniu z dróg dla rowerów,
- przestrzeganiu przepisów,
- sygnalizowaniu odpowiednio wcześnie manewrów (skrętu, zmiany pasa ruchu),
- korzystaniu z kasku ochronnego i kamizelki odblaskowej.
Kamizelka odblaskowa, szelki odblaskowe, opaski, ułatwiają dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Aktualnie w przepisach dotyczących ruchu rowerów nie ma zapisów dotyczących kasków ochronnych, ani kamizelek odblaskowych. Pamiętajmy jednak, że zakładając kask chronimy głowę – część ciała najbardziej narażoną na urazy. Liczne przypadki odnotowywane przez policję dotyczące zdarzeń z rowerzystami pokazują, że kask niejednokrotnie uratował życie rowerzysty, a jego brak skutkował śmiercią.