Nowoczesne więźniarki w Policji
Data publikacji 31.12.2007
Nowoczesne więźniarki - wspólny produkt inżynierów sanockiej fabryki Autosan S.A. i policyjnych ekspertów - rozpoczynają dziś służbę w polskiej Policji. To nowoczesne i bezpieczne pojazdy, zbudowane według najnowszych standardów. Nowe ...
Nowoczesne więźniarki - wspólny produkt inżynierów sanockiej fabryki Autosan S.A. i policyjnych ekspertów - rozpoczynają dziś służbę w polskiej Policji. To nowoczesne i bezpieczne pojazdy, zbudowane według najnowszych standardów. Nowe więźniarki kupione zostały w ramach programu modernizacji polskiej Policji.
Jednym z codziennych zadań Policji jest konwojowanie ludzi pozbawionych wolności. Niemal w każdej komendzie polskiej Policji funkcjonuje komórka konwojowo-ochronna. To jej funkcjonariusze doprowadzają zatrzymanych do prokuratur, sądów, aresztów, zakładów karnych, szpitali czy przychodni.
Ogromna większość policyjnych konwojów to nic innego jak przewożenie ludzi pozbawionych wolności. Czasy, kiedy policjanci korzystali z pociągów czy komunikacji autobusowej, odchodzą. Dziś niemal wszyscy zatrzymani wożeni są policyjnymi samochodami.
Konwojentom potrzebne są specjalne samochody. Do dziś w polskiej Policji rolę więźniarek wypełniały stary 200 DW. Te polskie furgony technicznie się zestarzały, a ich wyposażenie i konstrukcja zupełnie nie przystają do wymagań, jakie stawia współczesność.
Dziś z wytwórni AUTOSAN S.A. wyjechało pięć pierwszych więźniarek skonstruowanych w dużej mierze przez policjantów. Komenda Główna Policji zamówiła 22 samochody tego typu. Przetarg wygrał sanocki producent. Inżynierowie z Autosanu, w ścisłej współpracy z policjantami, opracowali autobus, którym można przewozić 18 zatrzymanych. Inżynierowie słuchali sugestii policjantów, kierowali się naszymi doświadczeniami i potrzebami.
Nowa sanocka więźniarka powstała na bazie podwozia autobusu Mercedes Euro 4 Vario. Jest pojazdem specjalistycznym, służy wyłącznie do przewożenia aresztantów. Tylną część tworzy przedział z szesnastoma krzesłami dla zatrzymanych, dwa z nich mieszczą się w "klatce" z siatki. Dzięki temu rozwiązaniu można odseparować np. agresywną osobę.
W więźniarce są dwa pojedyncze pomieszczenia, tzw. izolatki dla zatrzymanych wymagających szczególnego dozoru. Dla policjantów jest pięć miejsc, z czego jedno to fotel kierowcy. W więźniarce jest bagażnik, wiele schowków, stojaki na broń maszynową.
Samochód wyposażony jest w klimatyzację, skuteczne nawiewy i ogrzewanie. Kierowcę wspomaga układ ABS, a jego pracę rejestruje cyfrowy tachograf. Więźniarki mają srebrny kolor, taki, jaki docelowo mieć będą wszystkie policyjne radiowozy.
Dziś z Sanoka wyjechało 5 samochodów - 3 trafią do Warszawy, 2 do Łodzi. 5 więźniarek otrzyma łódzka policja, 2 - olsztyńska i rzeszowska, pozostałe (po jednej) służyć będą w Białymstoku, Bydgoszczy, Katowicach, Gdańsku, Opolu, Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu.
Źródło : www.policja.pl